Att bygga upp en odlingsplats

Vi har väldigt mycket att göra med husrenovering och jag kommer att skriva om det lite längre fram. Just nu är min prioritering att kunna odla så mycket jag kan redan i år. Jag hade inte planerat några större odlingar där vi bor eftersom det var osäkert när vi skulle hitta ett eget hus att köpa. Nu gick det väldigt fort från det att vi fick en visning till att vi skrev under köpebrevet.

Helt plötsligt fick jag tillgång till bra åkermark där jag kan experimentera som jag vill. Det känns underbart och samtidigt lite skrämmande för jag vill bygga upp ordentliga bäddar som ska hålla länge och inte behöva köpa en massa jord varje år. Jag har sedan länge sneglat på hugelkultur och sättet man kan bygga upp odlingsbäddar som är hållbara, kräver lite underhåll samt ger mycket skörd och  bestämde mig för att testa på en del av åkern. De senaste dagarna har vi varit där ett par timmar varje eftermiddag och det har gått fort att ordna första bädden.





Jag har utsett en plats för kompostering där jag börjar samla sly, torra blad och annat som kommer att bli fin kompost nästa år men nu har jag ingen egen. Därför testar jag med kartong, lite köksrester (kaffesump, äggskal och gammal såjord) och en blandning av gran, björk och syrén. Jag försöker ha en balans på 50% brunt och 50% grönt. 



På toppen har jag jord som vi har grävt ut från en del av utsidan av huset där en tjock hög hade täckt en del av panelen. Eftersom ingen har rört marken på minst 20 år är jorden väldigt fin, doftar kompost och humus. Här var vi två som hjälptes åt att gräva och bära ungefär 270 liter jord. 




Första bädden är i stort sett klar och jag har petat ner lite frön. Det är främst bondbönor och sockerärter samt rädisor (som växter fort och kan skördas innan bönorna blir för stora) och mangold (som är stor favorit).

Vi får se hur det hela utvecklas men det känns väldigt bra att kunna odla, speciellt denna år. Vi träffar knappt några andra människor, jobbar hemifrån, kör ett par mil till nya huset, fixar ett par timmar och kör hem igen. Vi får frisk luft ute i skogen, fysisk träning och psykisk återhämtning och jag är väldigt tacksam över att vi hittade vår nya plats på jorden just nu. 


Kommentarer

  1. Åh, vad jag blir avundsjuk! Med så mycket mark så har ni möjlighet att experimentera och prova er fram till vad som passar just er bäst. Ha inte för bråttom bara. Till nästa år borde ni ha möjlighet att ha "tillverkat" massor av bra jord och odlingsbäddar. Potatis ska vara bra jordförberedande har jag för mig. Önskar er all lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer att bli roligt med alla experiment :-) Kommer att satsa på bönor i år så jag får i kväve i jorden. Tack!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Det döda trädet

Ingen överraskning, precis

Utedasset